Wettelijke bepalingen schrijven voor dat afbeeldingen van kunstwerken waarop auteursrecht van toepassing is vergezeld dienen te gaan van de gegevens die in het boek VICEVERSA zijn opgenomen in de onderschriften:
Inleiding
0.6 – Ossip Zadkine, De Verwoeste Stad, 1951, brons, h 6 m, Rotterdam
Hoofdstuk I
I.58 – Anne en Patrick Poirier, La colonne, 1979, gips, S.M.A.K., Gent
I.109 – Scène uit de film The Belly of an Architect, Peter Greenaway, 1987
I.180 – Anne en Patrick Poirier, Paysage foudroyé (Landschap, door de bliksem getroffen), 1984, houtskool en plexiglas, 12 x 6 m, Ludwig Forum, Aken
I.240 – Jannis Kounellis, Senza Titolo, 1980, Galleria Mario Pieroni, Rome
I.290 – Yves Klein, La victoire de Samothrace, 1962, multiple, pigment op gips, h 15 cm, particuliere verzameling
I.310 – Caspar Berger, Torso ZZM – Zelfportret 6, 2008, brons, h 122 cm, Zuiderzeemuseum, Enkhuizen
I.312 – Salvador Dalí, Venus van Milo met laden, 1964, beschilderd brons en bont, h 98 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
I.313 – Arman, Torse aux gants, 1967, giethars en rubberhandschoenen, h 85 cm, Museum Ludwig, Keulen
I.376 – Constantin Brancusi, Torso van een jongeman, 1924, brons, h 46 cm
I.464 – Barnett Newman, Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III, 1967, olieverf op doek, 245 x 544 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
I.545 – Zaaloverzicht van een expositie van Robert Morris in galerie Sprueth Magers, Berlijn, 2012
Hoofdstuk II
II.262 – Wim Delvoye, Betonmolen (schaalmodel), 2010, cortenstaal, h 82 cm
II.272 – Alberto Giacometti, Wijzende man, 1947, brons, h 178 cm
II.322 – Henry Moore, Madonna met Kind, 1944, kalksteen, h 150 cm, St Matthew’s, Northampton
II.343 – Vilmos Huszár, Compositie, 1921, glas in lood, 69 x 61 cm, Gemeentemuseum, Den Haag
II.344 – Henri Matisse, glas-in-loodraam in de Rozenkranskapel, Vence (Alpes-Maritimes), 1951
II.446 – Grant Wood, American Gothic, 1930, olieverf op board, 78 x 65 cm, Art Institute Chicago
II.449 – Salvador Dalí, De verzoeking van Sint-Antonius, 1946, olieverf op doek, 89 x 119 cm, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussel
Hoofdstuk III
III.32 – Sol LeWitt, Vloerstructuur no. 1, 1976, geschilderd hout, h 110 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
III.41 – Ludwig Mies van der Rohe, Martin Luther King Jr. Memorial Library, Washington, 1972
III.333 – Salvador Dalí, Invisible Bust of Voltaire, 1941, olieverf op doek, 46 x 55 cm, Salvador Dalí Museum, St. Petersburg, Florida
III.347 – Pablo Picasso, Les Demoiselles d’Avignon, 1907, olieverf op doek, 244 x 234 cm, Museum of Modern Art, New York
Hoofdstuk IV
IV.57 – Bart van der Leck, Compositie, 1958, olieverf op doek, 112 x 106 cm, particuliere verzameling
IV.58 – Asger Jorn, Letsindige billeder (Lichtzinnige beelden) nr. 6, 1955, olieverf op doek, 55 x 46 cm, Museum of Modern Art, Aalborg (Denemarken)
IV.193 – Damien Hirst, For the Love of God, 2007, platina en 8601 diamanten, particuliere verzameling
IV.229 – Francis Bacon, studie naar Velázquez portret van paus Innocentius X, 1953, olieverf op doek, 153 x 118, Des Moines Art Center, Iowa
IV.234 – Pablo Picasso, Las Meniñas, 1957, olieverf op doek, 194 x 260 cm, Museu Picasso, Barcelona
IV.235 – Salvador Dalí, Velázquez Painting the Infanta Margarita with the Lights and Shadows of His Own Glory, 1958, olieverf op doek, 154 x 92 cm, Salvador Dalí Museum, St. Petersburg, Florida
IV.324 – Giorgio Morandi, Stilleven, ca. 1955, olieverf op doek, 25 x 35 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
IV.325 – Bart van der Leck, Stilleven met wijnfles, 1922, olieverf op doek, 40 x 32 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
IV.342 – Roy Lichtenstein, Stretcher Frame with Two Vertical Bars (Spieraam met twee verticale steunlatten), 1968, olieverf en magma op doek, 90 x 170 cm, particuliere verzameling
Hoofdstuk V
V.189 – Carl Andre, Equivalent VIII, 1966, bakstenen
Hoofdstuk VI
VI.61 – Ludwig Mies van der Rohe, Neue Nationalgalerie, Berlijn, 1968
VI.138 – Mark Rothko, z.t., 1969, acrylverf op doek, 234 x 200 cm, particuliere verzameling
VI.149 – Henri Matisse, Palme blanche sur fond bleu (Witte palmtak op blauwe ondergrond), ca. 1948, découpage, 54 x 40, particuliere verzameling
VI.158 – Willem de Kooning, Door to the River, 1960, olieverf op doek, 203 x 178 cm, Whitney Museum of American Art, New York
VI.229 – Marcel Duchamp, Étant donnés: 1. la chute d’eau; 2. le gaz d’éclairage (Gegeven: 1. waterval; 2. gaslamp), 1946-1966, installatie, bestaande uit onder meer een houten deur, een vrouwenfiguur van varkenshuid, takken en een geschilderde en gefotografeerde achtergrond, Philadelphia Museum of Art
VI.329 – Maurice Denis, Hommage à Cézanne, 1900, olieverf op doek, 182 x 243 cm, Musée d’Orsay, Parijs
VI.332 – Pablo Picasso, Jacqueline met kat, ca. 1964, olieverf op doek, 130 x 81 cm, particuliere verzameling
VI.364 – Maurice Denis, Lichtvlekken op het terras, 1890, olieverf op karton, 24 x 20 cm, Musée d’Orsay, Parijs
VI.365 – Pierre Bonnard, Het croquetspel, 1892, olieverf op doek, 162 x 130 cm, Musée d’Orsay, Parijs
VI.376 – Alain Jacquet, Le déjeuner sur l’herbe, 1964, zeefdruk op doek, 175 x 196 cm
VI.381 – James Ensor, De intocht van Christus in Brussel in 1889, 1888, olieverf op doek, 257 x 378 cm, The Getty Museum, Los Angelesb
VI.383 – James Ensor, Zelfportret omringd door maskers, 1899, olieverf op doek, 120 x 80 cm, Menard Art Museum, Aichi (Japan)
VI.385 – Edvard Munch, De schreeuw, 1893, olieverf, tempera en krijt op karton, 91 x 73 cm, National Gallery, Oslo
Hoofdstuk VII
VII.2 – Bart van der Leck, Compositie 1918 no. 4, 1918, olieverf op doek, 56 x 46 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.3 – Henri Matisse, Viooltjes, 1918, olieverf op papier op paneel, 49 x 45 cm, Metropolitan Museum of Art, New York
VII.4 – Marcel Duchamp, Fontein (replica van verloren gegaan origineel uit 1917), readymade
VII.8 – Constantin Brancusi, Oneindige zuil, 1918, hout, h 203 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.10 – Pablo Picasso, Stilleven, 1918, olieverf op doek, 97 x 130 cm, National Gallery of Art, Washington
VII.11 – Gerrit Rietveld, Rood-blauwe stoel (replica), 1918 (de beschildering dateert van ca. 1923)
VII.13 – Barnett Newman, The Way I, 1951, olieverf op doek, 102 x 76 cm, National Gallery of Canada, Ottawa
VII.14 – Ad Reinhardt, Abstract Painting no. 4, 1961, olieverf op doek, 153 x 153 cm, Smithsonian American Art Museum, Washington
VII.22 – Constantin Brancusi, De kus, 1916, steen, h 58 cm, Philadelphia Museum of Art
VII.23 – Constantin Brancusi, Slapende muze, 1910, brons, h 18 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.24 – Constantin Brancusi, Slapende muze, 1910, marmer, h 17 cm, Hirshhorn Museum, Washington
VII.25 – Constantin Brancusi, Het begin van de wereld, ca. 1920, marmer, metaal en steen, h 76 cm (inclusief sokkel), Dallas Museum of Art
VII.26 – Constantin Brancusi, expositie-opstelling met Witte negerin (1923), Leda (1920) en Gouden vogel (1919)
VII.27 – Constantin Brancusi, Torso van een jongeman, 1918, brons, marmer en hout, h 150 cm (inclusief sokkel), Hirshhorn Museum, Washington
VII.28 – Constantin Brancusi, Kolom van de kus, 1935, steen en gips, h 95 cm, particuliere verzameling
VII.29 – Constantin Brancusi, Vogel in de ruimte, 1928, brons, h 137 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.30 – Constantin Brancusi, Poort van de kus, 1938, Tirgu-Jiu, Roemenië
VII.31 – Constantin Brancusi, Oneindige zuil, 1937, gietijzer belegd met messing, h 30 m, Tirgu-Jiu, Roemenië
VII.32 – Plattegrond van het atelier van Brancusi
VII.33 – Gereconstrueerd atelier van Brancusi, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.34 – Henry Moore, Madonna met Kind, 1944, kalksteen, h 150 cm, St Matthew’s, Northampton
VII.35 – Henry Moore, Binnenste en buitenste vorm, 1953, brons, h 200 cm
VII.36 – Henry Moore, Reclining Figure no. 5, 1963, brons, lengte 373 cm
VII.37 – Henry Moore, The Arch, 1969, fiberglas, h 6 m (opstelling op het Belvedere te Florence)
VII.38 – Henry Moore, Sheep Piece, 1972, brons
VII.41 – Marino Marini, Ruiter en paard, ca. 1953, beschilderd hout, h 213 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.42 – Alberto Giacometti, Buste van Diego, 1954, brons, h 39 cm
VII.43 – Alberto Giacometti, Lopende man, 1960, brons, h 180 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.44 – Francis Bacon, studie voor Kruisiging, 1962, olieverf op doek, 198 x 145 cm, Solomon R. Guggenheim Museum, New York
VII.45 – Jean Arp, Wolkenherder, 1953, brons, h 160 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.49 – Richard Serra, pagina van zijn Verb List, 1968
VII.50 – Henri Matisse, Luxe, calme et volupté, 1904, olieverf op doek, 98 x 118 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.51 – Henri Matisse, La joie de vivre (Levensvreugde), 1906, olieverf op doek, 176 x 241 cm, The Barnes Foundation, Philadelphia
VII.52 – Andre Derain, Vissersboten, Collioure, 1905, olieverf op doek, 38 x 46 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.53 – Andre Derain, Portret van Henri Matisse, 1905, olieverf op doek, 46 x 35 cm, Tate Gallery, Londen
VII.55 – Henri Matisse, De rode kamer, 1908, olieverf op doek, 180 x 221 cm, Hermitage, Sint-Petersburg
VII.56 – Henri Matisse, De dans, 1910, olieverf op doek, 260 x 391 cm, Hermitage, Sint-Petersburg
VII.57 – Henri Matisse, Het rode atelier, 1911, olieverf op doek, 181 x 219 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.58 – Henri Matisse, Open balkondeur in Collioure, 1914, olieverf op doek, 116 x 88 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.59 – Henri Matisse, Interieur met goudvissenkom, 1914, olieverf op doek, 147 x 97 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.60 – Barnett Newman, De poort, 1954, olieverf op doek, 254 x 192 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.61 – Henri Matisse, Pianoles, 1916, olieverf op doek, 245 x 213 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.62 – Henri Matisse, Muziekles, 1917, olieverf op doek, 245 x 211 cm, The Barnes Foundation, Philadelphia
VII.63 – Henri Matisse, Decoratieve figuur voor een ornamentele achtergrond, 1926, olieverf op doek, 130 x 98 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.64 – Henri Matisse, Roze naakt, 1935, olieverf op doek, 66 x 92 cm, Museum of Art, Baltimore, Maryland
VII.65 – Henri Matisse, Blauw naakt I, 1952, découpage, 106 x 78 cm, Fondation Beyeler, Bazel
VII.66 – Henri Matisse, De muziek, 1939, olieverf op doek, 115 x 115 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York
VII.67 – Henri Matisse, Compositie, blauwe achtergrond, 1951, découpage, 80 x 50 cm, particuliere verzameling
VII.68 – Henri Matisse, Polynesië, de zee, 1946, découpage, 200 x 314 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.69 – Henri Matisse, De parkiet en de zeemeermin, 1953, découpage, 337 x 768 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.70 – Henri Matisse, Escargot, 1953, découpage, 286 x 287 cm, Tate Gallery, Londen
VII.72 – Henri Matisse, glas-in-loodraam in de Rozenkranskapel, Vence (Alpes-Maritimes) 1951
VII.73 – Henri Matisse, Decoratieve figuur, 1903 (gegoten in 1950), brons, h 72 cm
VII.74 – Henri Matisse, De serpentine, 1909 (gegoten in 1930), brons, h 55 cm
VII.75 – Henri Matisse, Naakte rug I-IV, 1909-1930, h 190 cm
VII.76 – Andre Derain, De twee aken, 1906, olieverf op doek, 80 x 97 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.77 – Maurice De Vlaminck, De tuinman, 1904, olieverf op doek, 69 x 96 cm, Musee d’Orsay, Parijs
VII.78 – Albert Marquet, Aanplakbiljetten in Trouville, 1906, olieverf op doek, 65 x 81 cm, National Gallery of Art, Washington
VII.79 – Kees van Dongen, Rode danseres, 1907, olieverf op doek, 100 x 81 cm, Hermitage, Sint-Petersburg
VII.83 – Karl Schmidt-Rottluff, Vrouw met handtas, 1915, olieverf op doek, 95 x 87 cm, Tate Gallery, Londen
VII.85 – Wassily Kandinsky, Gezicht op de kerk te Murnau, 1910, olieverf op doek, 111 x 120 cm, Van Abbemuseum, Eindhoven
VII.86 – Wassily Kandinsky, omslag van Der Blaue Reiter, 1911
VII.90 – Hans Hofmann, Spring, 1940, olieverf op paneel, 28 x 36 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.91 – Willem de Kooning, Woman I, 1952, olieverf op doek, 193 x 147 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.92 – Willem de Kooning, Rosy Fingered Dawn at Louse Point (Rozenvingerige dageraad op Louse Point), 1963, olieverf op doek, 203 x 177 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.93 – Jackson Pollock aan het werk (foto Hans Namuth, 1950)
VII.94 – Jackson Pollock, Reflection of the Big Dipper (Weerspiegeling van de Grote Beer), 1947, olieverf op doek, 111 x 92 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.95 – Jackson Pollock, Convergence, 1952, olieverf op doek, 237 x 394 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York
VII.97 – Robert Motherwell, Elegy to the Spanish Republic (Klaagzang op de Spaanse republiek), no. 34, 1954, olieverf op doek, 208 x 259 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York
VII.98 – Adolph Gottlieb, Spray, 1959, olieverf op doek, 229 x 183 cm, Hirshhorn Museum, Washington
VII.99 – Barnett Newman, Cathedra, 1951, olieverf en magna op doek, 243 x 543 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.100 – Barnett Newman, Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III, 1967, olieverf en magna op doek, 245 x 544 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.101 – Mark Rothko, Violet, Black, Orange, Yellow on White and Red, 1949, olieverf op doek, 207 x 167 cm, Guggenheim Museum, New York
VII.102 – Mark Rothko, Grey, Orange on Maroon, 1960, olieverf op doek, 228 x 259 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.103 – Jean Dubuffet, Paysage au ciel tavelé (Landschap met gevlekte lucht), 1952, gemengde techniek, 97 x 58 cm, Les Abattoirs, Toulouse
VII.104 – Jean Dubuffet, Table de barbe (Baardtafel), 1959, gemengde techniek, 130 x 97 cm, Fondation Beyeler, Bazel
VII.105 – Alberto Burri, Sacco e rosso (Zak en rood), 1952, gemengde techniek, 86 x 100 cm, Fondazione Palazzo Albizzini, Perugia
VII.106 – Georges Mathieu, De slag bij Hastings, 23 juni 1956, 1956, olieverf op doek, 198 x 491 cm, Les Abattoirs, Toulouse
VII.107 – Asger Jorn, Brief aan mijn zoon, 1957, olieverf op doek, 130 x 195 cm, Tate Gallery, Londen
VII.108 – Karel Appel, Constant en Asger Jorn, Cobramodificatie, 1949, olieverf op doek, 42 x 62 cm, Kunstmuseum, Silkeborg (Denemarken)
VII.109 – Constant, Het laddertje, 1949, olieverf op doek, 90 x 75 cm, Gemeentemuseum, Den Haag
VII.110 – Constant, Verschroeide aarde I, 1951, olieverf op doek, 145 x 111 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.111 – Corneille, Het vrolijke ritme van de stad, 1949, olieverf op doek, 58 x 49 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.112 – Karel Appel, Vrijheidsschreeuw, 1948, olieverf op doek, 100 x 80 cm, particuliere verzameling
VII.113 – Karel Appel, Vragende kinderen, 1949, wandschildering, 281 x 396 cm, kantine van het voormalige stadhuis (thans Hotel Prinsenhof), Amsterdam
VII.114 – Karel Appel, De optocht, 1950, olieverf op doek, 85 x 144 cm, Gemeentemuseum, Den Haag
VII.115 – Anselm Kiefer, Wege der Weltweisheit: die Hermannschlacht, 1978, beschilderde collage van 31 houtsneden, 320 x 360 cm, particuliere verzameling
VII.116 – Anselm Kiefer, Innenraum, 1981, olie- en acrylverf op doek, 287 x 311 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.118 – Anselm Kiefer, Märkischer Sand, 1982, olieverf, zand en papier op doek, 330 x 556 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.119 – Markus Lüpertz, Schwarz-Rot-Gold, dithyrambisch II, 1974, gouache op doek, 260 x 200 cm, particuliere verzameling
VII.120 – Markus Lüpertz, z.t., 1973, gouache, 60 x 80 cm, particuliere verzameling
VII.124 – Jiri Georg Dokoupil, Nosebleeding Self-Portait (Zelfportret met bloedende neus), No. II, 1984, aquarel, 42 x 38 cm, particuliere verzameling
VII.125 – Walter Dahn, Einen Besen fressen (Een bezem vreten), 1981, acrylverf op doek, 200 x 150 cm, particuliere verzameling
VII.126 – Sandro Chia, Sinfonia incompiuta (Onvoltooide symfonie), 1980, olieverf op doek, 200 x 11 cm, Castello di Rivoli, Turijn
VII.128 – Enzo Cucchi, z.t., 1985, olieverf op doek, 280 x 320 cm, particuliere verzameling
VII.129 – Rene Daniels, Palais des Beaux-Aards, 1983, olieverf op doek, 200 x 140 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.130 – Pablo Picasso, Les Demoiselles d’Avignon, 1907, olieverf op doek, 244 x 234 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.131 – Georges Braque, Viaduct bij l’Estaque, 1908, olieverf op doek, 72 x 59 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.132 – Georges Braque, Kasteel bij La Roche-Guyon, 1909, olieverf op doek, 73 x 60 cm, Musée d’Art Moderne, Villeneuve-d’Ascq (nabij Lille)
VII.133 – Pablo Picasso, Portret van de kunstverzamelaar Peter Uhde, 1910, olieverf op doek, 81 x 60 cm, particuliere verzameling
VII.134 – Pablo Picasso, Vrouw met accordeon, 1911, olieverf op doek, 130 x 89 cm, Guggenheim Museum, New York
VII.135 – Georges Braque, Man met gitaar, 1911, olieverf op doek, 116 x 91 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.136 – Pablo Picasso, Stilleven op een stoelzitting, 1912, collage en olieverf, 27 x 35 cm, Musée Picasso, Parijs
VII.137 – Pablo Picasso, Glas en fles Suze, 1912, collage, gouache en houtskool, 65 x 50 cm, Washington University Gallery of Art, St. Louis, Missouri
VII.138 – Pablo Picasso, Drie muzikanten, 1921, olieverf op doek, 201 x 223 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.140 – Pablo Picasso, Vrouw in stoel, 1923, olieverf op doek, 92 x 73 cm, Tate Gallery, Londen
VII.141 – Pablo Picasso, Drie dansers, 1925, olieverf op doek, 215 x 143 cm, Tate Gallery, Londen
VII.142 – Pablo Picasso, Portret van Dora Maar, 1937, olieverf op doek, 92 x 65 cm, Musée Picasso, Parijs
VII.143 – Pablo Picasso, Guernica, 1937, olieverf op doek, 349 x 777 cm, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid
VII.144 – Pablo Picasso, De duiven, 1957, olieverf op doek, 100 x 80 cm, Museo Picasso, Barcelona
VII.145 – Pablo Picasso, Déjeuner sur l’herbe (naar Manet), 1961, olieverf op doek, 130 x 195 cm, particuliere verzameling
VII.146 – Pablo Picasso, Bacchanaal met Minotaurus, 1933, ets, 30 x 37 cm
VII.147 – Pablo Picasso, Gitaar, 1912, karton, papier en touw, h 66 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.148 – Pablo Picasso, Stierenkop, assemblage van fietsstuur en zadel, 1942, Musée Picasso, Parijs
VII.149 – Pablo Picasso, De baviaan met haar jong, 1951, brons, h 71 cm
VII.152 – Fernand Léger, Het kaartspel, 1917, olieverf op doek, 129 x 193 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.153 – Fernand Léger, De stad, 1919, olieverf op doek, 97 x 130 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.154 – Fernand Léger, De bouwvakkers, 1950, olieverf op doek, 300 x 228 cm, Musée Fernand Léger, Biot (nabij Antibes)
VII.155 – Fernand Léger, Twee vrouwen met bloemen, 1954, olieverf op doek, 97 x 130 cm, Tate Gallery, Londen
VII.157 – Alexander Archipenko, Lopende vrouw, 1912, brons, h 67 cm
VII.161 – Ossip Zadkine, De verwoeste stad, 1951, brons, h 6 m, Rotterdam
VII.162 – Gino Severini, Nord Sud, 1913, olieverf op doek, 64 x 49 cm, Pinacoteca Nazionale di Brera, Milaan
VII.163 – Carlo Carrà, Begrafenis van de anarchist Galli, 1911, olieverf op doek, 199 x 259 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.164 – Giacomo Balla, Vlucht der zwaluwen, 1913, tempera op karton, 49 x 69 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.169 – Giorgio de Chirico, De beloning van de waarzegger, 1913, olieverf op doek, 136 x 180 cm, Philadelphia Museum of Art
VII.170 – Giorgio de Chirico, Mysterie en melancholie van een straat, 1914, olieverf op doek, 85 x 69 cm, particuliere verzameling
VII.171 – Giorgio Morandi, Stilleven, 1955, olieverf op doek, 25 x 35 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.172 – Vladimir Tatlin, ontwerp voor het Monument voor de Derde Internationale, 1920
VII.173 – Antoine Pevsner, Masker, 1923, celluloid en zink, h 33 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.174 – Antoine Pevsner, Constructie in derde en vierde dimensie, 1961, brons
VII.179 – Alexander Rodchenko, Ruimtelijke constructie, ca. 1920, hout, h ca. 20 cm, verblijfplaats onbekend
VII.180 – Alexander Rodchenko, Hangende constructie, 1920, hout (reconstructie)
VII.181 – Alexander Rodchenko, portret van de schrijver Osip Brik, 1924, foto
VII.182 – Alexander Rodchenko, Pantserkruiser Potemkin, aanplakbiljet voor de gelijknamige film van Sergei Eisenstein, 1925
VII.185 – Victor Vasarely, Zebra’s, 1938, zeefdruk, 50 x 50 cm
VII.186 – Victor Vasarely, Sir-Ris, ca. 1957, olieverf op doek, 204 x 104 cm, Milwaukee Art Museum, Wisconsin
VII.187 – Victor Vasarely, Tlinko II, 1956, olieverf op doek, 195 x 130 cm, Kunstmuseum, Bazel
VII.188 – Victor Vasarely, Boglar II, 1966, olieverf op doek, 77 x 77 cm, particuliere verzameling
VII.191 – Yaacov Agam, Dubbele metamorfose III (van links bezien), 1969, olieverf op aluminium, 124 x 186 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.192 – Yaacov Agam, Dubbele metamorfose III (frontaal bezien), 1969, olieverf op aluminium, 124 x 186 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.193 – Yaacov Agam, Dubbele metamorfose III (van rechts bezien), 1969, olieverf op aluminium, 124 x 186 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.194 – Jesús Rafael Soto, Modulation, 1965, beschilderd hout, metalen staven en nylondraad, 105 x 100 cm, particuliere verzameling
VII.195 – François Morellet, Sphère-Trames (Bolraster), 1967, aluminium, ø 180 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.196 – Alexander Calder, z.t., 1976, aluminium en staal, breedte ca. 23 m, National Gallery of Art, Washington
VII.197 – George Rickey, Twee verticale, drie horizontale lijnen, 1966, aluminium en roestvrij staal, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.198 – Takis, N 740, 1966, mixed media, bol ø 30 cm
VII.199 – Takis, Magnetische velden, 1969, installatie, Guggenheim Museum, New York
VII.200 – Pol Bury, 3069 witte stippen op een ovale ondergrond, 1966, kinetisch reliëf, h 67 cm, Tate Gallery, Londen
VII.201 – Pol Bury, 16 bolletjes en 16 blokjes op 8 planken, 1966, hout, h 80 cm, Tate Gallery, Londen
VII.202 – Jean Tinguely, Baluba no. 3, 1959, assemblage, h 144 cm, Museum Ludwig, Keulen
VII.203 – Jean Tinguely, Heureka, 1964, assemblage, h 8 m, Zurichhorn Park, Zurich
VII.204 – Jean Tinguely, Rotozaza no. 1, 1967, assemblage, verblijfplaats onbekend
VII.205 – Museumbezoekster op Tinguely’s Cyclograveur, Moderna Museet, Stockholm, 1961
VII.206 – Jean Tinguely, Métamatic no. 10, 1959, assemblage, h 90 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.207 – François Morellet, Triangle néons interférents, 1973 (drie opnamen)
VII.208 – Dan Flavin, z.t. (Marfa-project), 1996, Chinati Foundation, Marfa, Texas
VII.209 – Dan Flavin, Monument for V. Tatlin 2, 1969
VII.210 – Dan Flavin, Monument for V. Tatlin 3, 1969
VII.211 – Dan Flavin, Monument for V. Tatlin 4, 1969
VII.212 – Nicolas Schöffer, Ruimtelijk-dynamische sculptuur, ca. 1960
VII.225 – Bart van der Leck, Compositie 1916 no. 1, 1916, caseïneverf op eterniet, 50 x 45 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.226 – Bart van der Leck, Man te paard, 1918, olieverf op doek, 94 x 40 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.227 – Vilmos Huszár, vignet voor het tijdschrift De Stijl, 1917
VII.236 – Bart van der Leck, Stilleven met fles, 1922, olieverf op papier, 40 x 32 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.237 – Bart van der Leck, Vrouw met vliegtuig, 1957, olieverf op doek, 173 x 105 cm, Insel Hombroich, Neuss-Holzheim, Duitsland
VII.238 – Vilmos Huszár, Compositie II – Schaatsenrijders, 1917, olieverf op eterniet, 74 x 81 cm, Gemeentemuseum, Den Haag
VII.239 – Vilmos Huszár, Slapende vrouw, 1928, olieverf op doek, 72 x 154 cm, Centraal Museum, Utrecht
VII.244 – Gerrit Rietveld, Schröderhuis, Prins Hendriklaan, Utrecht, 1924
VII.245 – Gerrit Rietveld, interieur van het Schröderhuis
VII.247 – Gerrit Rietveld, kratmeubilair (replica’s), 1934
VII.248 – Gerrit Rietveld, woningen, Erasmuslaan, Utrecht, 1931
VII.249 – Gerrit Rietveld, buffetkast (replica), 1919
VII.250 – Gerrit Rietveld, Zigzagstoel, 1932, vurenhout, Centraal Museum, Utrecht
VII.251 – Gerrit Rietveld, Fauteuil, ca. 1955, aluminium, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.252 – Gerrit Rietveld, Divantafeltje (replica), 1923, beschilderd hout
VII.253 – Georges Vantongerloo, Compositie vanuit een ovaal, 1918, beschilderd hout, h 16 cm, particuliere verzameling
VII.263 – Wassily Kandinsky, z.t., 1913, aquarel, 49 x 64 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.264 – Wassily Kandinsky, Allerheiligen II, 1911, olieverf op doek, 86 x 99 cm, Lenbachhaus, München
VII.265 – Wassily Kandinsky, Improvisatie 26 (roeispanen), 1912, olieverf op, doek, 97 x 107 cm, Lenbachhaus, München
VII.266 – Wassily Kandinsky, Improvisatie (kloof), 1914, olieverf op doek, 110 x 110 cm, Lenbachhaus, München
VII.282 – Johannes Itten, Farbenkugel
VII.291 – Ludwig Mies van der Rohe, Duits paviljoen, Wereldtentoonstelling, Barcelona, 1929
VII.292 – Ludwig Mies van der Rohe, Duits paviljoen, interieur
VII.293 – Ludwig Mies van der Rohe, Farnsworth House, River Roas, Plano, Illinois, 1951
VII.294 – Ludwig Mies van der Rohe, Lake Shore Drive Apartments, Chicago, 1951
VII.295 – Ludwig Mies van der Rohe, Lake Shore Drive Apartments in aanbouw
VII.296 – Ludwig Mies van der Rohe, Neue Nationalgalerie, Berlijn, 1968
VII.297 – Le Corbusier, Villa Savoye, Poissy, 1930
VII.298 – Le Corbusier, Unité d’Habitation, Marseille, 1952
VII.299 – Le Corbusier, principe van Dom-Ino
VII.300 – Le Corbusier, proportieschema uit Le Modulor, 1954
VII.301 – Le Corbusier, Notre-Dame-du-Haut, Ronchamp (Franche-Comté), 1954
VII.302 – Ludwig Mies van der Rohe, Barcelona-stoel, 1929
VII.306 – Wilhelm Wagenfeld, lamp, 1924
VII.307 – Wilhelm Wagenfeld, theepot, 1931
VII.308 – Marianne Brandt, bureaulamp, 1930
VII.319 – László Moholy-Nagy, Licht-Raum Modulator, 1930, metaal, hout, glas en elektromotor, h 201 cm (replica uit 1970, Van Abbemuseum, Eindhoven)
VII.320 – László Moholy-Nagy, z.t., 1926, fotogram, 24 x 18 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.321 – László Moholy-Nagy, z.t., ca. 1938, fotogram, 20 x 25 cm, Fotostiftung Schweiz, Winterthur (Zwitserland)
VII.322 – Max Beckmann, Paris Society, 1931, olieverf op doek, 109 x 176 cm, Guggenheim Museum, New York
VII.323 – Georg Grosz, prent uit de reeks Die Rauber, 1922, litho, 49 x 37 cm
VII.324 – Georg Grosz, Maul halten und weiter dienen (Kop dicht en doorwerken) uit de reeks Hintergrund, 1928, inkt op papier, 17 x 26 cm, particuliere verzameling
VII.325 – Otto Dix, Triptychon Großstadt, 1928, gemengde techniek op paneel, 181 x 204 cm, Kunstmuseum, Stuttgart
VII.327 – Otto Dix, De oorlog, 1932, gemengde techniek op paneel, 264 x 408 cm, Staatliche Kunstsammlungen, Dresden
VII.328 – John Heartfield, Der Sinn des Hitler-Grußes (De betekenis van de Hitlergroet), titelpagina van de Arbeiter Illustrierte Zeitung (AIZ), 16 oktober 1932
VII.329 – John Heartfield, Adolf der Übermensch – schluckt Gold und redet Blech (Verzwelgt goud en kraamt blik uit) in: Arbeiter Illustrierte Zeitung, 17 juli 1932
VII.330 – John Heartfield, Zoals in de middeleeuwen…zo ook in het Derde Rijk, 1934, fotomontage
VII.331 – Josef Albers, Homage to the Square, 1962, zeefdruk, 28 x 28 cm
VII.333 – Kenneth Noland, Turnsole (Zonnebloem), 1961, acrylverf op doek, 239 x 239 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.335 – Ad Reinhardt, z.t., 1966, zeefdruk, 40 x 40 cm, Smithsonian American Art Museum, Washington
VII.336 – Frank Stella, z.t., 1967, acrylverf op doek, 300 x 300 cm, particuliere verzameling
VII.337 – Frank Stella, Newstead Abbey, 1960, aluminiumverf op doek, 300 x 182 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.339 – Kenneth Noland, Effingham I, 1967, acrylverf op doek, h 327 cm, Van Abbemuseum, Eindhoven
VII.340 – Richard Lohse, Gradatie van 4 en 5 kleurgroepen, 1956-1984, olieverf op doek, 150 x 150 cm, verblijfplaats onbekend
VII.341 – Max Bill, z.t., 1973, zeefdruk, 60 x 60 cm
VII.342 – Peter Struycken, Regelmatige plaatsing van zich in maat verhoudende gele en blauwe strepen op rode ondergrond, 1964, lakverf op paneel, 100 x 100 cm, Groninger Museum
VII.343 – Peter Struycken, Wetmatige beweging rood-geel/blauw-wit, 1966, lakverf op perspex, 100 x 100 cm, Gemeentemuseum
VII.345 – David Smith, Cubi XI, 1963, roestvrij staal, h 230 cm, National Gallery of Art Sculpture Garden, Washington
VII.346 – Donald Judd, z.t. (tien delen), 1968, roestvrij staal en plexiglas, 15 x 69 x 61 cm (elk), Tate Gallery, Londen
VII.347 – Donald Judd, opstelling van een aantal houten boxes, Chinati Foundation, Marfa, Texas
VII.349 – Georges Vantongerloo, Compositie vanuit een ovaal, 1918, beschilderd hout, h 16 cm, particuliere verzameling
VII.350 – Donald Judd, z.t., 1985, beschilderd aluminium, 30 x 150 x 30 cm
VII.352 – Robert Morris, z.t. (Angle), 1972, staal, h 122 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.353 – Robert Morris, z.t. (Corner Piece), 1964, multiplex, h 198 cm, Guggenheim Museum, New York
VII.354 – Carl Andre, 10 x 10 Altstadt Lead Square, 1976, 100 loden platen, elk 50 x 50 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.355 – Carl Andre, 07515 Karlsplatz, 1992, cederhout, 90 x 400 x 800 cm, Hamburger Bahnhof, Berlijn
VII.356 – Richard Serra, One Ton Prop – House of Cards (Eentonsgewicht – kaartenhuis), 1969, lood, h 122 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.357 – Richard Serra, Sight Point, 1975, cortenstaal, h 12 m, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.358 – Richard Serra, Sea Level, 1996, beton, tweemaal 200 m, Zeewolde
VII.359 – Robert Smithson, Spiral Jetty, Great Salt Lake, 1969
VII.361 – Robert Morris, Observatorium, Santpoort, 1971 (in 1977 herbouwd nabij Lelystad)
VII.363 – Richard Long, A Line Made by Walking, 1967
VII.364 – Richard Long, Cirkel in de Andes, 1971
VII.365 – Richard Long, Wood Circle, 1977, Van Abbemuseum, Eindhoven
VII.367 – Lawrence Weiner, Statement, ca. 1966
VII.368 – Sol LeWitt, Incomplete Open Cube, 1974, beschilderd aluminium, h 100 cm
VII.369 – Joseph Kosuth, One and Three Chairs, 1965
VII.370 – Joseph Kosuth, Idea, z.j.
VII.371 – Joseph Kosuth, Passagen-Werk, 1992, Documenta IX, Neue Galerie, Kassel
VII.372 – Jan Dibbets, Panorama Dutch Mountains – Sea II ‘A’, 1971, foto, 75 x 100 cm
VII.373 – Jan Dibbets, Perspective Correction – My Studio I, 1: square on wall, 1969, foto, 110 x 110 cm
VII.374 – Jan Dibbets, 6 Hour Tide Object with Correction of Perspective, 1969, tv-opname
VII.376 – Hanne Darboven, Ein Jahrhundert – Johann Wolfgang von Goethe gewidmet, 1971-1982, 899 bladen
VII.377 – Hans Haacke, Philips Project – Toch denk ik, dat U mij niet de juiste motieven toeschrijft, 1979
VII.378 – Hans Haacke, Taking Stock (Unfinished) (Belang [onvoltooid]), 1984, olieverf op doek, gouden lijst, 241 x 206 cm, particuliere verzameling
VII.386 – Robert Ryman, z.t., 1960, olieverf op doek, 165 x 165 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.388 – Edgar Fernhout, Voorjaar, 1969, olieverf op doek, 90 x 90 cm, particuliere verzameling
VII.389 – Rob van Koningsbruggen, z.t. (acht delen), 1994, olieverf op doek, 160 x 80 cm, particuliere verzameling
VII.392 – Jannis Kounellis, z.t. (12 paarden), 1969, Galleria l’Attico, Rome
VII.393 – Jannis Kounellis, z.t., 1975, installatie (onderdeel van de expositie Jannis Kounellis in het Van Abbemuseum te Eindhoven in 1981)
VII.394 – Mario Merz, Mensa in fabbrica (Fabriekskantine), foto en neon, 1970
VII.395 – Mario Merz, Iglo, 1978, aluminium, gaas en neon, h 200 cm, particuliere verzameling
VII.402 – Joseph Beuys, schoolbord als reliek van een van Beuys’ sociale plastieken
VII.403 – Joseph Beuys, Vethoek in kartonnen doos, 1963, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.404 – Joseph Beuys, De roedel, 1969, installatie, Neue Galerie, Kassel
VII.405 – Joseph Beuys, Das Kapital, 1977, installatie
VII.406 – Marcel Duchamp, Naakt dat de trap afdaalt no. 2, 1912, olieverf op doek, 146 x 89 cm, Philadelphia Museum of Art
VII.407 – Marcel Duchamp, Fietswiel (replica van verloren gegaan origineel uit 1913)
VII.408 – Marcel Duchamp, Flessenrek (replica van verloren gegaan origineel uit 1914)
VII.409 – Marcel Duchamp, In afwachting van een gebroken arm (replica van verloren gegaan origineel uit 1915)
VII.410 – Marcel Duchamp, Fontein (replica van verloren gegaan origineel uit 1917)
VII.411 – Marcel Duchamp, L.H.O.O.Q., 1919, reproductie en potlood, particuliere verzameling
VII.412 – Marcel Duchamp, La mariée mise à nu par ses célibataires, même (De bruid ontbloot door haar vrijgezellen, zelfs), 1923, mixed media, 277 x 176 cm, Philadelphia Museum of Art
VII.413 – Man Ray, Marcel Duchamp als Rrose Sélavy, 1921, foto
VII.414 – Man Ray, L’enigme d’Isidore Ducasse (Het raadsel van Isidore Ducasse, replica uit 1971 van een verloren gegaan origineel uit 1920), naaimachine in deken, h 45 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.415 – Man Ray, Le violon d’Ingres, 1924, foto
VII.417 – Man Ray, Meret Oppenheim I, 1933, foto
VII.418 – Man Ray, Cadeau (replica van verloren gegaan origineel uit 1921), ijzer en spijkers, h 18 cm, Tate Gallery, Londen
VII.419 – Theo van Doesburg en Kurt Schwitters, aanplakbiljet voor Kleine Dada-soirée, 1922, hoogdruk, 30 x 30 cm
VII.420 – Kurt Schwitters, Mz 410 – zo ongeveer, 1922, collage, 18 x 14 cm, Sprengel Museum, Hannover
VII.421 – Kurt Schwitters, Merzbau, 1924 (verloren gegaan)
VII.422 – Jean (Hans) Arp, Collage van vierkanten, aangebracht volgens de wetten van het toeval, 1917, collage, 48 x 35 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.423 – Jean (Hans) Arp, Compositie met vijf witte en twee zwarte vormen – variatie 2, 1932, beschilderd hout, 70 x 85 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.424 – Salvador Dalí, Vénus de Milo aux tiroirs (Venus van Milo met laden), 1964, beschilderd brons en bont, h 98 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.425 – Salvador Dalí, White aphrodisiac telephone, 1936, assemblage, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.426 – Salvador Dalí, De volharding van de herinnering, 1931, olieverf op doek, 24 x 33 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.427 – Salvador Dalí, Leda atomica, 1949, olieverf op doek, 60 x 49 cm, particuliere verzameling
VII.429 – Juan Miro, Photo – Ceci est la couleur de mes rêves (Foto – Dit is de kleur van mijn dromen), 1925, olieverf op doek, 96 x 129 cm, Metropolitan Museum of Art, New York
VII.430 – Juan Miro, Carnaval van de harlekijn, 1925, olieverf op doek, 66 x 93 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York
VII.431 – Max Ernst, La puberté proche… – Les pléiades (Naderende puberteit… – De Pleiaden), 1921, collage, 24 x 16 cm, particuliere verzameling
VII.432 – Max Ernst, De dochters van de schilder, 1940, olieverf op doek (decalcomanie), 72 x 60 cm, particuliere verzameling
VII.433 – Rene Magritte, La clef des champs (De sleutel tot de vrijheid), 1936, olieverf op doek, 80 x 60 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid
VII.434 – Rene Magritte, La réproduction interdite (Verboden af te beelden), 1937, olieverf op doek, 82 x 65 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.435 – Rene Magritte, Golconde, 1953, olieverf op doek, 81 x 100 cm, The Menil Collection, Houston, Texas
VII.436 – pagina uit ‘Les mots et les images’, 1929
VII.437 – Rene Magritte, La clef des songes (Droomduiding), 1935, olieverf op doek, 41 x 27 cm, verzameling Jasper Johns
VII.438 – Rene Magritte, La trahison des images – Ceci n’est pas une pipe (Het verraad van de beelden – Dit is geen pijp), 1929, olieverf op doek, 60 x 81 cm, County Museum of Art, Los Angeles
VII.439 – Rene Magritte, Madame Récamier van David, 1967, brons, levensgroot
VII.440 – Rene Magritte, La condition humaine, 1933, olieverf op doek, 100 x 81 cm, National Gallery of Art, Washington
VII.442 – Salvador Dalí, Bank, 1938
VII.444 – Meret Oppenheim, Mijn gouvernante, 1936-1967, readymade, Moderna Museet, Stockholm
VII.445 – Luis Buñuel en Salvador Dalí, filmstills uit Un chien Andalou, 1929
VII.446 – Robert Rauschenberg, Small Rebus, 1956, gemengde techniek, 89 x 116 cm, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles
VII.447 – Robert Rauschenberg, Retroactive II, 1964, zeefdruk en olieverf op doek, 213 x 152 cm, particuliere verzameling
VII.448 – Jasper Johns, Flag Above White Collage, 1955, collage en encaustiek op doek, 55 x 43 cm, verzameling van de kunstenaar
VII.449 – Jasper Johns, z.t., 1965, verf op doek, linialen en bezem, 182 x 478 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.450 – Andy Warhol, Two Dollar Bills, 1962, zeefdruk, 210 x 96 cm
VII.451 – Andy Warhol, Three Coke Bottles, 1962, zeefdruk, 80 x 60 cm
VII.452 – Andy Warhol, Campbell’s Soup, 1968, zeefdruk, 93 x 63 cm
VII.453 – Andy Warhol, negenmaal Marilyn
VII.454 – Andy Warhol, Mick Jagger, 1975, zeefdruk, 111 x 74 cm
VII.455 – Andy Warhol, ontwerp voor de Rolling Stones-lp Sticky Fingers
VII.456 – Andy Warhol, Green Car Crash (Green Burning Car I), 1963, zeefdruk op doek, 229 x 203 cm
VII.457 – Andy Warhol, Orange Disaster (Electric Chair), 1963, zeefdruk op doek, 269 x 207 cm
VII.458 – Andy Warhol, filmstills uit Kiss, 1963
VII.459 – Roy Lichtenstein, M-maybe, 1965, magna op doek, 152 x 152 cm, Museum Ludwig, Keulen
VII.460 – Roy Lichtenstein, Big Painting # 6, 1965, olieverf en magna op doek, 233 x 328 cm, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
VII.461 – James Rosenquist, I Love You with my Ford, 1961, olieverf op doek, 210 x 237 cm, Moderna Museet, Stockholm
VII.462 – Tom Wesselman, Great American Nude # 57, 1964, acrylverf op board, 122 x 155 cm, Whitney Museum of American Art, New York
VII.469 – Duane Hanson, Queenie II, 1988, beschilderd brons met echte kleding en accessoires, levensgroot, Saatchi Gallery, Londen
VII.471 – Richard Hamilton, Just what is it that makes today’s homes so different, so appealing? 1956, collage, 26 x 25 cm, Kunsthalle, Tübingen
VII.472 – Richard Hamilton, I am dreaming of a white Christmas, 1968, olieverf op doek, 196 x 160 cm, Kunstmuseum, Bazel
VII.476 – Martial Raysse, Made in Japan – La Grande Odalisque, 1964, assemblage, 130 x 97 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.477 – Daniel Spoerri, Tafel van het restaurant van de City Galerie in Zürich, 1965, assemblage, 120 x 120 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.478 – Arman, L’Attila des violons, 1968, assemblage, 218 x 169 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.479 – Niki de Saint-Phalle en Jean Tinguely, figuur uit de Strawinsky-fontein, 1983, nabij Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.480 – Yves Klein, IKB 1 (International Klein Blue no. 1), 1960, pigment op doek op paneel, 144 x 114 cm, particuliere verzameling
VII.481 – Yves Klein en een van zijn ‘levende penselen’ tijdens de performance Antropometrieën van de blauwe periode, 1960
VII.482 – Yves Klein, ANT 26 (Anthropométrie no. 26), 1960, verblijfplaats onbekend
VII.483 – Yves Klein, Ci-gît l’espace (Hier ligt de ruimte), 1960, assemblage met bladgoud, 125 x 100 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.484 – Yves Klein met een van zijn ‘klanten’ tijdens de actie Zone van immateriële schilderkunstige sensibiliteit, 1962
VII.485 – Piero Manzoni, Achrome, 1961, mixed media, 85 x 90 cm, particuliere verzameling
VII.486 – Manzoni in de drukkerij van Het Parool in Amsterdam tijdens het maken van zijn langste lijn: 7200 m
VII.487 – Piero Manzoni, Merda d’artista, 1961
VII.488 – Piero Manzoni, Socle du monde, 1961, ijzer en brons, h 100 cm, Kunstmuseum, Herning (Denemarken)
VII.489 – Piero Manzoni, echtheidsverklaring van Henk Peeters als kunstwerk, 1961
VII.491 – Jan Schoonhoven, Reliëf 62-1, 1962, papier-maché, 100 x 80 cm, particuliere verzameling
VII.492 – Henk Peeters, 61-64, 1964, wattenbollen en zijde, 75 x 75 cm, particuliere verzameling
VII.493 – Henk Peeters, Pyrography # 01, 1962/2011, roet op plastic, 180 x 90 cm, particuliere verzameling
VII.494 – Heinz Mack, Lamellenreliëf, 1961, aluminiumfolie, 130 x 105 cm, particuliere verzameling
VII.495 – Günther Uecker, Wit veld, 1964, spijkers op hout, 88 x 88 cm, Walker Art Center, Minneapolis, Minnesota
VII.496 – Otto Piene, Zero-happening, 1962, Düsseldorf
VII.497 – Marcel Broodthaers, Pense-Bête (Geheugensteuntje), 1964, assemblage, 30 x 84 x 43 cm, S.M.A.K., Gent
VII.498 – Marcel Broodthaers, Grand casserole de moules (Grote pan met mosselen), 1966, readymade, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent
VII.499 – Marcel Broodthaers, Musée d’Art Moderne – à vendre – pour cause de faillite (Museum voor Moderne Kunst – te koop – wegens faillissement), 1971, drukwerk
VII.500 – Marcel Broodthaers, L’Entrée de l’exposition (Ingang van de tentoonstelling), 1974, Bonnefantenmuseum, Maastricht
VII.501 – Marcel Broodthaers, La salle blanche (De witte zaal), 1975 (reconstructie)
VII.502 – Vic Gentils, z.t., 1964, assemblage (piano-onderdelen), 62 x 49 cm, particuliere verzameling
VII.503 – John Chamberlain, Shoemaker’s Knife, 1978, plaatstaal, h 228 cm, Neue Pinakothek, Munchen
VII.504 – Louise Nevelson, Royal Tide IV, 1960, hout, h 250 cm, Wallraf-Richartz-Museum, Keulen
VII.510 – Jan Fabre, scene uit De macht der theaterlijke dwaasheden, 1984
VII.511 – Ulay en Abramovic, Relation in Space, 1976, performance
VII.512 – Ulay en Abramovic, Talking about Similarity, 1976, performance
VII.513 – Marina Abramovic, Lips of Thomas, 1975, performance
VII.514 – Joseph Beuys, I Like America and America Likes Me, 1974, performance
VII.515 – Otto Mühl, Psychomotorische Geräuschaktion, 1968
VII.516 – Hermann Nitsch, Orgien Mysterien Theater, 1984
VII.521 – Bruce Nauman, Self-Portrait as a Fountain, 1967, foto
VII.522 – Bruce Nauman, Wall / Floor Positions, 1968, video
VII.523 – Bruce Nauman, Eat / Death, 1972, neon
VII.542 – Thomas Ruff, Portret van Christoph Steinmeyer, 1989, foto
VII.546 – Guillaume Bijl, Autorijschool Z, 1979, installatie
VII.547 – Wim Delvoye, Twelve Ironing Boards (zes stuks afgebeeld), 1988, beschilderde strijkplanken
VII.548 – Wim Delvoye, z.t. (installatie met 27 zaagbladen en 3 gasflessen), opstelling in de expositie Groeten uit Utrecht, 1989, Centraal Museum, Utrecht
VII.556 – Jan Vercruysse, Atopies, 1986, meubelpaneel, Van Abbemuseum, Eindhoven
VII.557 – Didier Vermeiren, Plâtre 1985, Socle du Musée Rodin, Meudon, supportant Adam, plâtre 1880, gips, 99 x 124 x 100 cm
VII.560 – Jenny Holzer, Striped Cross, 2008, neon
VII.561 – Sophie Calle, twee pagina’s uit A suivre… (Suite Vénitienne, 1983), 1998
VII.566 – Carlo Maria Mariani, Denkbeeldig zelfportret van Angelica Kauffmann, 1976, olieverf op doek, 79 x 59 cm, Groninger Museum
VII.576 – Tracey Emin, My Bed, 1998, installatie
VII.577 – Damien Hirst, Mother and Child Divided, 1993, koe en kalf in formaldehyde, Tate Gallery, Londen
VII.578 – Damien Hirst, For the Love of God, 2007, platina en 8601 diamanten, particuliere verzameling
VII.579 – Michael Landy, Herderstasje # 5, 2002, ets, 60 x 53 cm
Van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012
Salvador Dalí – © Salvador Dalí, Fundacion Gala-Salvador Dalí. c/o Pictoright Amsterdam 2012
Henry Moore – The Henry Moore Foundation. All Rights reserved, DACS, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Henri Matisse – Succession Henri Matisse, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Asger Jorn – Donation Jorn, Silkeborg, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Damien Hirst – Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2012, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Roy Lichtenstein – Estate of Roy Lichtenstein, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Mark Rothko – c/o Pictoright Amsterdam 2012
Willem de Kooning – The Willem de Kooning Foundation, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Marcel Duchamp – © Succession Marcel Duchamp/ADAGP/, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Robert Motherwell – © The Estate of Robert Motherwell, Dedalus Foundation, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Adolph Gottlieb – © Adolph and Esther Gottlieb Foundation, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Karel Appel – Karel Appel Foundation, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Le Corbusier – © Foundation Le Corbusier, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Donald Judd – Art Judd Foundation. Licensed by VAGA, NY/ Pictoright Amsterdam 2012
Robert Rauschenberg – © Untitled Press, Inc., c/o Pictoright Amsterdam 2012